27.08.2020

HS 11.6.2020: Lapista tutut lasi-iglut kiinnostavat kuluttaja­markkinoillakin

Pihaiglun hinta voi kivuta yli sadan­tuhannen euron. Osa igluista vaatii rakennusluvan, osa on siirreltäviä.

LAPIN matkailumaisemista tuttuja lasi-igluja on alkanut viime aikoina ilmestyä myös suomalaisten omille kotipihoille ja mökkirannoille.

Alan kotimaiset yrittäjät ovat huomanneet kyselyiden tulevan yhä useammin yksityisiltä kuluttajilta, kun aiemmin lasikattoisia rakennelmia on myyty lähinnä matkailuyrittäjille.

Nyt näyttää siltä, että ilmiöllä on seurauksia muuallakin Suomessa. Maahan on syntynyt jo muutamia yrityksiä, jotka rakentavat lasi-igluja ja -saunoja sekä muita lasirakennelmia yksityiskäyttöön.

Niiden hinnat vaihtelevat varustelusta riippuen muutamasta tuhannesta yli sataan tuhanteen euroon. Myös hieman halvempia, noin tuhannen euron hintaisia, puolipallonmuotoisia kupuja on myynnissä nettikaupoissa.

Valmistajat sanovat, että kyselyjä on tullut paljon varsinkin tänä keväänä. Osa igluista tarvitsee rakennusluvan, osa ei. Osa vaatii betoniperustukset ja sisältää vessankin.

Pihaiglujen trendin voikin ehkä pian nähdä jatkumona varustelukierteelle suomalaisilla omakotipihoilla ja mökkirannoilla. Sotien jälkeen riittivät pihakeinu ja tiiligrilli. Hyvinvoinnin ja vaurauden lisääntyessä seuraavina vuosikymmeninä tulivat tynnyrisaunat, huvimajat, trampoliinit, valtavat kaasugrillit, paljut ja nyt lasikattomajat ja -saunat.

”VAU.” ”Mikä tuo on?” ”Toitko sinä Lapin tänne etelään?”

Näin kommentoidaan lempääläisen Pipsa Sassin lasi-iglusaunaa, jonka hän hankki pihalleen helmikuussa.

Piha ei ole vielä valmis, mutta Pipsan Sassin iglusauna on paikallaan.

Piha ei ole vielä valmis, mutta Pipsan Sassin iglusauna on paikallaan. Kuva: Reijo Hietanen

”Tämä yhdistetään heti Lappiin ja kaverit kyselevät, koska pidetään tyttöjen ilta. Tykkään saunoa ja tässä on niin ihanat löylyt”, Sassi sanoo.

Kun seinät ovat kirkasta lasia, sisälle näkee kuin vitriiniin varsinkin näin valoisana aikana. Löytyä heittäessä lasi huurtuu ainakin hetkeksi.

Talvella Sassi katseli iglun sisältä tähtiä ja poltti lauteilla kynttilää. Revontulia Lempäälän korkeudella harvemmin nähdään.

Lapin matkailubuumi on saanut ihmiset haaveilemaan omasta lasi-iglusta, josta katsella taivasta ja tähtiä ympäri vuoden. Iglujen kalliimmasta päästä löytyy Lapin revontulimajoja muistuttavia rakennelmia, joissa on vessa, suihku ja tilaa sängylle.

Smart Luciasta, monikäyttöisestä lasi-iglusta kerrotaan:

Savolaisvalmisteiseen lasi-igluun mahtuu sänky.  Kuva: Savon Lasituote

Siellä on niin uskomaton tunnelma. Siellä tulee valvottua joka kerta myöhempään ja myöhempään, kun haluaa nähdä auringonlaskun”, kertoo toimitusjohtaja Kari-Matti Ruhanen Savon Lasituotteesta.

Yritys valmistaa yksiönkokoista lasi-iglua, joka on yksi kalleimpia: hinnaltaan 80 000–150 000 euroa. Iglussa on myös etäohjattavaa älytekniikkaa.

Ruhasen mukaan iglusta tulee kyselyitä ympäri maailmaa. Yrityksellä on suunnitelmia tehdä siitä vientituote.

Lähde: Helsingin Sanomat