08.11.2018

Haastattelu: TEEMU PIRINEN – MIES SMART LUCIAN SUUNNITTELUN TAKANA

Smart Lucian on suunnitellut arkkitehti Teemu Pirinen. 2018 on ollut Piriselle vivahteikas vuosi: Smart Lucian suunnittelutyön lisäksi vuosi on sisältänyt menestystä arvostetuissa arkkitehtuurikilpailuissa. Mutta millainen on arkkitehti Smart Lucian ainutlaatuisen muotoilun takana?

Teemu Pirinen valmistui arkkitehdiksi Oulun yliopistosta vuonna 2012. Pirinen perusti nimeään kantavan Arkkitehtitoimisto Teemu Pirisen Lapin maakuntaan Inariin vuonna 2014, johon mennessä työkokemusta erilaisista arkkitehtitoimistoista oli kertynyt jo kahdeksan vuoden ajalta.
Pirisen töissä karu luonto ja ylellinen, futuristinen design yhdistyvät. Rakennukset ja ympäristöt ovat virtaviivaisia, oivaltavia ja ekologisesti kestäviä.

”Piirteet, joita arkkitehdin työssä edellytetään, ovat omistautuminen, teknillinen maalaisjärki, ihmislukutaito ja kyky eläytyä toisen elämään”, Pirinen sanoo. Omistautuminen arkkitehdin työhön näkyy Pirisen työfilosofiassa: suurimmaksi saavutuksekseen uransa aikana Pirinen nimeää taloistaan onnelliset asiakkaat.

Kestävät ratkaisut kantavat kauas

Terveiden ja rakennuspaikan olosuhteet huomioonottavien rakennusten luominen on yksi Pirisen tärkeimmistä ideologioista. Vuonna 2018 Pirinen voitti German Design Award -palkinnon suunnittelemallaan House Y -omakotitalolla. Järven rannalla sijaitseva talo rakennettiin teräspilareiden päälle terveen sisäilman saavuttamiseksi, ja talon puiset ulkopinnat jätettiin käsittelemättömiksi. Vuosien saatossa pinnat harmaantuvat kauniisti ajan myötä, alueen paikallista rakennuskulttuuria kunnioittaen. House Y oli German Design Awardin lisäksi ehdokkaana vuoden 2018 2A Europe Architecture Award -arkkitehtuuripalkinnon saajaksi.

Innovatiivinen ja omintakeinen arkkitehtuuri menestyy myös Suomessa: Pirisen Saariselälle suunnittelema hotelli Jávri Lodge asetettiin syyskuussa 2018 ehdolle vuoden puurakennukseksi Puuinfon järjestämässä kilpailussa, jossa korkealuokkaisia puurakennuksia palkitaan suomalaisen muotoilun ja puutyön kansainvälisen tunnettuuden edistämiseksi.

Inspiraatiota ihmisistä ja luovuudesta

Arkkitehtuurin tulevaisuuden trendeiksi ja suuntauksiksi Pirinen nimeää myöhäismodernismin karun selkeälinjaisuuden ja epäsymmetrisyyden. Entä millainen arkkitehtuuri Piristä itseään kaikkein eniten inspiroi? ”Kaikenlainen, kunhan se on omaperäistä”, Pirinen vastaa. Esikuvakseen Pirinen nimeää Tapio Wirkkalan, joka oli yksi Suomen kuuluisimmista teollisista muotoilijoista. Wirkkalan tunnetuimpia töitä ovat muun muassa Iittalan tuotesarjat Ultima Thule ja Tapio. Monilahjakas Wirkkala oli moniulotteinen hahmo. Pirinen kuvaakin tätä sanoin ”kaupallinen, tekninen, taiteellinen ja naiivi”, tällainen kuva Wirkkalasta tämän töiden perusteella syntyy.

Omaan työhönsä Pirinen saa inspiraatiota perheeltään; vaimolta ja lapsilta. Vapaa-aikaansa hän viettää kuin kuka tahansa lapsiperheen isä – lasten kanssa touhuten, perheen arkea pyörittäen ja vaimon kanssa kalastaen.

Teemu Pirisen elämänohje luovien ratkaisuiden parissa työskenteleville:
”Suunnitelma on valmis vasta rakennettuna.”

Palkinnot ja ehdokkuudet

• 2018 Wood Architecture Award, ehdokas: Jávri Lodge